Wie is nou eigenlijk taxijoke?

Wie en wat is taxijoke en wat zijn de statistieken?

Moderators: Gonzo 684, grobbe, remi

Wie is nou eigenlijk taxijoke?

BerichtDoor Taxijoke » 13 Dec 2006 13:06

1.
Wie ben je?

Ik ben Joke,... taxijoke 24 jaar taxichauffeur te Amsterdam.

2.
Waar ken ik je van?

Straat taxichauffeur, aangesloten bij en aandeelhouder van de TCA.
Woordvoerder van het TCA straatoverleg http://straatoverleg.nl
Eigenaar van het taxiforum http://www.taxijoke.nl
Hoofdredacteur van het Amsterdamse taxiblad Taxinummer http://www.taxinummer.nl

3.
Woon je in Amsterdam?

Ja, in Amsterdam Oost.

4.
Wat is je burgerlijke staat?

Getrouwd en moeder van een zoon.

5.
Welke diploma's heb je?

Ik heb 10 zwemdiploma's, 2 duikdiploma's en diploma's voor zwemonderwijzeres, elektromonteur sterkstroom installaties en taxiondernemer.

6.
Heb je huisdieren?

4 parkieten.

7.
Wat zijn je hobby's?

Mensen, muziek, motoren en reizen.

8.
Welke 3 CD's heb je het laatst gekocht?

The Cristal Method - Tweekend Advance
Burning Spear - Live in Paris
Def P - Hard op weg

9.
Welke 3 boeken heb je het laatst gelezen?

Clive Cussler - De verloren stad
1001 Natuurwonderen - Michael Bright
Where's Waldo - Martin Hardford

10.
Welke 3 andere beroepen had je graag willen doen?

Stuntvrouw, ambulancechauffeur en testrijder voor motoren.
Voor het laatst bewerkt door Taxijoke op 04 Jul 2008 01:59, in totaal 2 keer.
GroetAfbeelding Joke
Rij veilig en blijf vrolijk
Taxijoke
Site Admin

Re: Wie is nou eigenlijk taxijoke?

BerichtDoor Taxijoke » 16 Aug 2011 22:29

Deze maand 1 jaar hoofdredacteur van TAXINUMMER!

PAROOL
Mooi interview met de redactie van Taxinummer in het Parool van zaterdag 13 augustus 2011.
Kan je meteen onze nieuwe website bekijken, maar eerste even naar media.
Het Parool met Jasper Karman, fotograaf; Jean Pierre Jans
http://taxinummer.nl/Taxinummer%20in%20het%20Parool.jpg

Amsterdamfm Radio
We zijn geïnterviewd over ons Amsterdamse magazine Taxinummer.
Vandaag om 13.00 uur ben ik samen met Nills live in de studio van Amsterdamfm op het Damrak geweest.
Amsterdamfm werkt samen met AT5 en Salto
Directe link naar het programma, na 3 minuten ons interview over Taxinummer.
http://www.salto.nl/streamplayer/ondema ... =11&t=1300
GroetAfbeelding Joke
Taxijoke
Site Admin

Re: Wie is nou eigenlijk taxijoke?

BerichtDoor Taxijoke » 13 Jan 2012 14:48

Taxijoke als gids in "De Amsterdamse taxiwereld"
Uitzending gemist?
http://programma.ntr.nl/10111/gonzo/

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1115941

Weblog van presentator Jalal Bouzamour over de uitzending.

Uit Europees onderzoek is gebleken dat de Amsterdamse Taxi´s erg slecht uit de bus komen. Van de 22 onderzochte steden binnen de EU staan de taxichauffeurs uit onze hoofdstad op de 19eplaats. Dit is vrij laag en ik begrijp niet dat mijn geboortestad Amsterdam, een metropool, het zo ver heeft laten komen. In dat onderzoek staat dat de Amsterdamse taxi’s, waar ik zo af en toe ook gebruik van maak, slechte service verlenen, onnodig omrijden en zelfs te hoge tarieven vragen. Ik vraag me af of dat wel allemaal klopt en hoe de taxichauffeurs zelf denken over het onderzoek, tijd dus voor een nieuwe Gonzo aflevering, over de Amsterdamse Taxiwereld!

Vriendelijke uitstraling
Joke, van ´TaxiJoke' was tijdens de opnames mijn gids. Ze is een echt Amsterdamse met haar hart op de tong en ze neemt geen blad voor de mond. Joke is een doorgewinterde taxichauffeur, al ruim 25 jaar rijd ze door de straten van Amsterdam. Ook was Joke mede verantwoordelijk voor de demonstraties tijdens de ‘taxioorlog’ in het jaar 2000. Wat me gelijk opviel is de vriendelijkheid die Joke uitstraalde en haar openheid. Daardoor voelde ik me meteen op mijn gemak.
Frustratie zit van binnen
Het blijkt dat veel taxichauffeurs boos zijn op de overheid. Die heeft namelijk de nieuwe regeling waarbij er veel minder eisen worden gesteld aan nieuwe taxichauffeurs goedgekeurd. Deze frustratie komt alleen naar boven als je met hen praat. Ze hebben bijvoorbeeld flink betaald voor een taxivergunning. Wat mij vooral opviel is dat de ´oude´ taxichauffeurs hun boosheid onderdrukken en gewoon hun werk, hun passie, zo goed als mogelijk willen uitoefenen.
Kakkerlakken
De spanning die er hangt tussen de twee groepen, oude en nieuwe taxichauffeurs, is duidelijk te voelen. Er wordt minachtend naar elkaar gekeken en de nieuwe taxichauffeurs, veelal niet aangesloten bij een taxicentrale, worden door de oude taxichauffeurs uitgemaakt voor kakkerlakken.
Oude en nieuwe taxichauffeurs
Je ziet dat de oude taxichauffeurs echt van hun werk houden. Een voordeel, zij kennen de stad op hun duimpje. Doordat tegenwoordig iedereen taxichauffeur kan worden zie je dat veel nieuwe chauffeurs de stad niet kennen, bewust of onbewust omrijden, en zelfs ook te hoge tarieven vragen. Dat laatste heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. De oude chauffeurs zeggen steeds dat de nieuwe taxichauffeurs slechte service verlenen doordat er eigenlijk geen passie is voor het werk wat ze doen.
Wat mij is bijgebleven is de positiviteit van mijn ´taxi-gids’ Joke. Ze zet door, heeft passie voor haar vak en wat er ook gebeurt, Joke lacht altijd.

Reacties op de uitzending.
Ik heb met verbazing gekeken naar een documentaire, waaruit blijkt, luid en duidelijk, dat de overheid met zijn ogen dicht en handen op zijn oren een deregulering heeft ingevoerd in de taxiwereld. Een beroepsgroep is genaaid door de overheid en door zijn woordvoerders (de grapjassen met de streepjespakken (boevenpakjes), voor 1 keer horizontale strepen in plaats van verticale.de krijtpakjes). Geen behoorlijke eisen aan het taxi-vak, iedere idioot met een rijbewijs kan chauffeur spelen. Het resultaat is er gelukkig naar, we eindigen als taxistad op de 3 na onderste plek. Bravo overheid en Amsterdamse gemeenteraad. Ik vind dit beleid bijna net zo goed als de uitvoering van de Noord-Zuidlijn (waarvoor overigens ook mijn onuitputtelijke minachting geldt). Lummels in de gemeente wordt wakker en doe je werk eens een keer, in plaats van netwerken en je kont ergens indraaien!!
16 november 2011 10:08 Ruud van Wier

Geweldige uitzending, eindelijk eens iemand uit de praktijk! Mijn man rijdt ook al 38 jaar taxi in Amsterdam en heeft al deze ellende ook van zeer nabij meegemaakt. Ook hij "mag" niet op het CS komen omdat hij niet bereid is die € 500,00 te betalen en vervolgens alle kleine ritten te rijden die zijn "collega's" weigeren, zijn vaste klanten begrijpen daar helemaal niets van! Steeds nieuwe regels bedenken die de bonafide chauffeurs veel geld kosten, maar handhaven ho maar! Het wordt tijd voor een krachtig beleid!
13 november 2011 16:57 Erna
GroetAfbeelding Joke
Taxijoke
Site Admin

Terugkeren naar Vraagbaak.